Home
Atsargiai - skolos!
Paslaugos
Scenos ir pakylos
Tribūnos
Paviljonai
Aptvėrimai, štatyvai
Biotualetų nuoma
Renginių organizavimas
Renginių aptarnavimas
Fejerverkai, fakelai
Atrakcionų nuoma
Skrydžiai oro balionu
Papuošimai
Lietuvos rekordai
Pramogos
Pramogos
Pramogos
Kur jau tam Cicinui su savo Limuzinu

Muzikanto mirtis nelaukta

"Gorillaz" lenktynės

Adolfo Hitlerio meno? Prašom!

Darbas su klientais

Reklama

  

Tvarkingi olandai iškėlė iš gatvių visus šviesoforus

Iš užsienio spaudos parengė
Eglė Vilpišauskaitė
www.fiesta.lt 2006 11 20
Šaltinis:membrana (http://www.membrana.ru/articles/global/2006/11/14/202800.html)

Tvarkingi olandai iškėlė iš gatvių visus šviesoforus

Šviesoforai daro kelius pavojingais, todėl geriau juos likviduoti. Tą patį reikia padaryti ir su kelių ženklinimu ir kelio ženklais. Ir iš viso — reikia panaikinti skirtumus tarp kelio ir šaligatvio. Esant tokiai „anarchijai“, vairuotojai, dviratininkai ir pėstieji sugyvens puikiai ir laimingai. Netikite? Nedidelio Olandijos miestelio tai įrodė.

Šviesoforų pašalinimas iš Drahteno (Drachten) gatvių prasidėjo prieš septynerius metus, ir paskutiniai trys šviesoforai bus demontuoti dviejų artimiausių metų bėgyje. „Šviesoforų“ laikais eismo įvykiai su aukomis atsitikdavo Drahtene kas tris metai, bet nuo eksperimento pradžios nežuvo ne vienas žmogus.

Šiuo puikiu rezultatu labai patenkinti 50 tūkstančių Drahteno gyventojų ir 59 metų Gansas Mondermanas(Hans Monderman), vienas iš vedančių Europos kelininkų tuo tikrai didžiuojasi. Jis ir yra projekto „Bendroji erdvė“ (Shared space) autorius. „Norėčiau matyti šviesoforą ten, kur jis naudingas, bet neradau ne vienos tokios vietos“, - pareiškia Momdermanas.

Šio projekto filosofija tokia: kelių eismas neturi būti atskirtas nuo visos kitos žmogaus veiklos, todėl gatvėse neturi būti tradicinių „atributų“ kaip šviesoforai, ženklinimas ir kelio ženklai. Tai yra, važiuojamoji dalis neturi skirtis nuo šaligatvio ar dviračio tako, ir vairuotojai nėra „karaliai“, o tokie pat eismo dalyviai, kaip ir visi kiti.

Tokiu būdu, vairuotojų ir pėsčiųjų elgesys, jų tarpusavio supratimas ir abipusė pagarba tampa lemiamu faktoriumi: eismą valdo natūralus žmonių bendravimas, o ne dirbtinis reguliavimas.

Bet sugrįžkime į Drahteną, kurio gyventojai tapo „bandomaisiais triušiais“ Mondermano projekte. Pagrindinės miesto sankryžos pralaidumas maždaug 22 tūkstančiai automobilių per dieną, neskaitant dviratininkų bei pėsčiųjų. „Šviesoforo“ dienomis eismas joje buvo komplikuotas: vairuotojai stovėdavo ilgose kamščiuose ir be paliovos spaudė signalus.

Dabar kamščiai čia – neregėtas dalykas, ir beveik niekas nemyga signalų. Šioje vietoje eismas gerai sutvarkytas, yra praplatintas dviračių takas ir pėsčiųjų zona. O „derybos“ apie prioritetinę pravažiavimo ar perėjimo teisę vedamos akimirksnio žvilgsnio kontakto.

„Anksčiau pėstieji ir dviratininkai vengdavo šios vietos, na o dabar vairuotojai žiūri į dviratininkus, dviratininkai į pėsčiuosius, ir visi vieni kitus stebi“, — patekintas kalba Mondermanas.

Avarijos mieste vis dar atsitinka — buvo keli smulkūs eismo įvykiai, bet tai nėra blogai.

„Tokie nereikšmingi eismo įvykiai yra reikalingi, kad išvengti rimtų autoavarijų, kuriuose gali nukentėti žmonės, — pasakoja „Bendrosios erdvės“ projekto autorius. Mano sistema dirba gerai, nes egzistuoja pavojus, ir visi eismo dalyviai yra atsakingi už savo veiksmus, blaiviai įvertindami savo riziką“.

Savo schemą inžinierius lygina su čiuožykla: „Greitojo čiuožimo sportininkai viską sprendžia patys už save, ir tai veikia puikiai. Nesu anarchistas, bet nemėgstu neefektyvių taisyklių ir gatvių technikos, nurodinėjančios žmonėms, ką jiems daryti“.

Vietoje griežtų taisyklių Drahteno vairuotojai paėmė savo bei kitų saugumą į savo rankas. Rezultate „anarchijos“ sąlygomis visi eismo dalyviai tapo maksimaliai atsargūs, jie juda lėčiau, bet nepaisant šito, mano, kad eksperimentas pavyko — visi nustebo, kai paaiškėjo, kad greičiui sumažėjus, pasiekia reikiamą vietą greičiau.

„Tipinė kelių inžinierių klaida yra ta, kai prasideda problemos su keliu, jie visada nori ką nors pridėti, — paaiškina Mondermanas. — Man atrodo, kad tokiose situacijose kur kas geriau ką nors pašalinti“.

Prieš du metus amerikiečių žurnalas Wired pranešė, kad Mondermano metodas paplito visame pasaulyje: patirtį perima Austrijoje, Danijoje, Prancūzijoje, Vokietijoje, Ispanijoje, Švedijoje, Didžiojoje Britanijoje ir net JAV.

„Mano galva, yra tik vienas būdas patikrinti mano projekto idėją. Žiūrėkite, aš tuoj parodysiu“, - taip pasakęs Mondermanas, laikydamas rankas už nugaros ir žiūrėdamas sau po kojomis žengia tiesiai į judrią aikštę. Eismas aplink jį tuoj pat sulėtėja, instinktyviai jį praleisdamas.

<< atgal


Skaitytojų:  1712

<< atgal

Naujienos
Baltoji Kalėdų pasaka Žalvario parke

ŠELIONĖS ŽALVARIO PARKE (Tipinis renginio planelis)

ReNovacija

LTeam. Ignalina

SIESTA y FIESTA

Naujienos
Kaimynų balius – Žalvario kulinarinis centras

Sezono uždarymas

Portalų dvikova

Antrasis Žalvario parko pleneras

Žalvario parko žiemos žavesys


Virtualus blusų turgus
Perku: Povandeninį laivą

Parduodu: Parduodu: Naudotus SUMO kostiumus.

Perku: JAV gamybos kilnojamus tualetus

Parduodu: superkame naudotas karšto oro baliono dalys:

Perku: Laivo inkara ir gelbejimo ratus

Perku: Perku dinozaurų kiaušinius

Perku: Medinius margučius

Parduodu: Lietuvos Rekordus

Parduodu: Panoraminius fejerverkus

Nuostabūs vaizdai!

Bonsai - miniatiūriniai medeliai!

Nuostabu!

Virtuali kelionė į Norvegiją.

Virtuali kelionė į vasarą.




Paupio 33A, Vilnius. Tel./faks.: +370 5 2106124.
Mob: +370 687 89836. El.p. info@fiesta.lt